ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینى (ره )

ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینى (ره ) و قرائتهاى گوناگون . ولایت مطلقه فقیه ، میراث گرانبهاى امام خمینى و روح و هویت انقلاب اسلامى است . امروزه ، این نظریه ، تنها یک نظریه سیاسى و فقهى در کنار دیگر نظریه ها نیست ، بلکه جوهره نظام اسلامى و محور قانون اساسى است . مشروعیت قواى سه گانه : مقننه ، قضائیه و مجریه ، بستگى به آن دارد.امام راحل ،با تکیه بر همین اصل باند و با پشتیبانى ملت بزرگ ایران ، نظام شاهنشاهى را واژگون ساخت و جمهورى اسلامى را بنیان نهاد.تاءکید و پافشارى آن بزرگوار بر ولایت مطلقه فقیه ، در واپسین سالهاى حیات پر برکت خویش ، حساسیتها، پرسشها و واکنشهایى را در پى داشت . گروهى آن را برگشت امام از دیدگاه پیشین خود در باب ولایت فقیه پنداشتند و آن را تئورى جدیدى به شمار آوردند.گروهها و دسته هایى که اوان پیروزى انقلاب اسلامى ، اسلامى بودن نظامى را بر نتابیدند و در هنگام طرح اصل مبارک و مقدس ولایت فقیه در مجلس خبرگان ، علیه این اصل ناب و ریشه دار اسلامى ، بر بوق و کرناهاى شیطانى خود دمیدند و سپسها که پسوند مطلقه ، که این اصل گسترده و ژرف تر و کار آمدتر مى کرد، از سوى معمار نظام اسلامى ، امام خمینى طرح شد، در لباس ستون پنجم دشمن ، دست به کار شدند و هم آوا با دستگاههاى تبلیغى دشمن ، بمباران تبلیغى را علیه نظام مقدس جمهوریى اسلامى شروع کردند.اینان تلاش مى ورزیدند حکومت مبتنى بر ولایت فقیه را دیکتاتورى و استبدادى جلوه دهند، تا به پندار خود، از این راه مردم را بر انگیزانند و آنان را رو در رو ولایت فقیه قرار دهند.امام ، در برابر این موج گسترده تبلیغى دشمن ، به روشنگرى پرداخت و مقصود خویش را از ولایت مطلقه ، در نامه اى به مقام معظم رهبرى ، که در آن زمان ریاست جمهورى را بر عهده داشت ، نگاشت ، بیان داشت . اما تبلیغات دشمنان خارجى و ایادى آنان در داخل علیه این اصل ، کم و بیش ، ادامه داشت ، تا این که حضرت امام به لقاى محبوب خویش شتافت و حضرت آیت الله خامنه اى امامت امت را بر عهده گرفت ، دوباره جنجال تبلیغاتى دشمن اوج گرفت .متاسفانه ، شمارى از افراد و گروههایى که در زمان حیات امام ، از هواداران و دفاع کنندگان از کیان ولایت مطلقه فقیه به شمار مى آمدند، در آن تشکیک کردند و یا تفسیرهاى نادرستى از آن ارئه دادند. بیشتر این تفسیرها سیاسى اند، تا علمى . بحثهاى علمى قواعد و مبادى ویژه خود را دارند که هر گونه برداشتى را بر نمى تابند پاره اى از این تفسیرها، در دیدگاه (سکولار) به خوبى خود را نشان مى دهد و شگفت این که این سکولار اندیشان ، برداشتهاى نارواى خود را به امام نسبت داده اند و از آن عزیز، مایه گذاشته اند.بر این اساس ، آنچه اکنون ضرورت مى یابد،

ادامه مطلب ...